ROAS (Google Ads)

Uit De Vliegende Brigade
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

ROAS oftewel Return On Ad Spend geeft het omzet-rendement van een campagne aan, tov. de kosten, meestal als een percentage:

         Revenue                 Omzet
ROAS = ---------- * 100% = ------------------- * 100%
        Ad spend            Advertentiekosten

Voorbeeld

  • € 500 omzet
  • € 50 advertentiekosten
  • ROAS = (€ 500/ € 50) * 100% = 1.000% (duizend procent)

Ik maak amper gebruik van ROAS, want het heeft een paar tekortkomingen:

Problemen

ROAS zegt te weinig. Er zijn verschillende manieren om dat te beschrijven, en die komen waarschijnlijk allemaal op hetzelfde neer:

Marge buiten beschouwing

ROAS laat de beschikbare advertentie-marge buiten beschouwing. Daardoor heb je additionele gegeven nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen over ROAS (bv. wat ROAS minimaal moet zijn, of wat de abso winst is).

Voorbeeld

Input:

  • Advertentiekosten: € 50
  • Omzet: € 60
  • Max. advertentiemarge: 25% (dus max. 25% van de omzet is beschikbaar voor advertentiekosten).

Output:

  • ROAS = (60/50)*100% = 1,2 * 100% = 120%
  • Winst = 25%*€60 - advertentiekosten = € 15 - € 50 = -€ 35 - Er wordt dus verlies geleden
  • Winstmarge = (winst/kosten)*100% = (-€ 35/€ 50)*100% = -0,7 * 100% = -70%.

Winstmarge

  • ROAS zegt iets over omzet tov. kosten, en niet over winst. Da's onhandig: Winst is in mijn optiek veel belangrijker
  • Omzet is amper

Absolute winst

ROAS zegt niets over winst als een absoluut getal. Dat vind ik het echte probleem, want in mijn beleving is dat de belangrijkste PKI

Zie ook

Bronnen