Multitasking

Uit De Vliegende Brigade
Ga naar: navigatie, zoeken
Op sommige dagen bv. door een verstoord slaap-waakrithme, is mijn aandacht zó beroerd, dat het me niet lukt om alle tools of informatie die ik nodig heb voor een klus, klaar te zetten voordat ik mijn aandacht kwijt ben. Dan kan ik beter iets anders doen. Bv. hardlopen en/of meditatie, of desnoods slapen

Met multitasking wordt bedoeld dat je meerdere dingen tegelijkertijd doet. Bv. door de stad fietsen en iets op je mobieltje checken.

Multitasken werkt niet

  • Niet efficiënter: Zoals deze oefening laat zien, is twee taken tegelijkertijd doen, niet efficiënter dan diezelfde taken achter elkaar doen.
  • Slechter resultaat: Begin februari 2016 vertelde een arts me, dat er een significant aantal mensen op eerstehulpdiensten belanden omdat ze in het verkeer niet opletten omdat ze met hun mobieltje bezig zijn. Vooral openbaar vervoer-chauffeurs worden vaak geconfronteerd met niet-oplettende weggebruikers.
  • Chronisch slechte concentratie: Op het moment dat je aan het multitasken bent, heb je uiteraard niet je volle aandacht bij wat je doet. Echter, op het moment dat je stopt met multitasken blijft je concentratie slecht, want je moet nog steeds mentaal al die ballen in de lucht houden. Al die 'niet-actieve processen' nemen een deel van je gemoedsrust in beslag. Zolang je niet specifiek actie onderneemt om die processen de nek om te draaien, blijft je concentratie slecht
  • Rusteloos: Analoog aan het wisselen van een processortaak in een computer, vereist multitasken bij mensen een context-switch. Die context-wisselingen vergen energie en wekken irritatie op. Jonge mensen kunnen overigens veek gemakkelijker van context wisselen dan oudere mensen. Ter illustratie: Een meditatie-methode zoals Anapana-meditatie is bedoeld om irritatie weg te nemen, door overbodige processen te stoppen.

Zie ook dit gemoedstoestanden-diagram: Dankzij multitasken beland je in het survival- of burnout-kwadrant.

Zie ook

Bronnen